donderdag 18 juni 2009

Sabah/KK - Tunku Abdul Rahman National Park

Vlak voor de kust van KK liggen 5 eilanden (Pulau Gaya/Sapi/Manukan/Manutik/Sulug) waar het zowel onder als boven water paradijselijk is. Toch valt het duiken hier (Sapi/Gaya) wat tegen vergeleken bij mijn ervaringen in Egypte.... ik ben verwend!! Wel zie ik hier voor het eerst een zeekreeft en de hoeveelheid zeesterren is enorm! En het is ook heerlijk om even in het water te liggen, het gevoel weer te krijgen, zonder dat je meteen door haaien wordt omcirkeld....!!
De dag erna ga ik met Gavin, een Britse hostelgenoot, naar Pulau Manukan waar het snorkelen des te waanzinniger blijkt: geen levend wezen te bekennen op het strand dan alleen een zeer nieuwsgierige monitor lizzard...



Het uitzicht naar KK vanaf Pulau Manukan geeft ook een prachtig uitzicht op Gunung Kinabalu, de hoogste berg van dit deel van Azië, die ik toch maar niet ga beklimmen: 4095m trappen lopen is wel een beetje veel voor mijn slechte conditie....toch??



(Op het onbewoonde strand van Pulau Manukan, met uitzicht op Pulau Manutik)

PS: Tunku Abdul Rahman was de Prime Minister toen Maleisië op 31 augustus 1957 onafhankelijk werd verklaard. Net als de Gaulle in Frankrijk wordt in Maleisië dus ook van alles vernoemd naar hem en ook vind je in alles Merdeka terug: onafhankelijkheid.

Geen opmerkingen: